برای اینکه بتوانید بهترین عملکرد را از آسانسور دریافت کنید، پیشنهاد می‌شود که سراغ خرید موتور گیرلس ماتو درایو بروید. ماتو درایو برندی معتبر درزمینه موتورهای بدون گیربکس است. این موتورها ویژگی‌هایی عالی داشته و کمترین مصرف برق را نیز دارا هستند.

موتور گیرلس؛ بهترین انتخاب برای موتور آسانسور

آریا تریدینگ

موتور گیرلس؛ بهترین انتخاب برای موتور آسانسور

۱۴۰۳/۰۲/۲۹

یکی از انواع موتورهایی که می‌توانید از آن برای آسانسور استفاده کنید، موتور گیرلس نام دارد. این مدل یکی از جدیدترین موتورهایی است که در آسانسورها به‌کاررفته و دارای مزایا و معایب مختلفی نیز هست. موضوع مهمی که دررابطه‌با این محصول وجود دارد، نحوه کار آن است.
در این مدل به‌جای استفاده از چرخ‌دنده‌های گیربکس و قطعاتی مانند فلایویل، از عملیات های مغناطیسی جهت کنترل قدرت استفاده می‌شود. این مدل را بررسی کنید تا ببینید که چه ویژگی‌هایی درون آن نهفته شده است. ما را همراهی کنید تا در ادامه این مقاله بیشتر این موتور را به شما معرفی کنیم.

معرفی موتور بدون گیربکس یا Gearless

از جدیدترین موتورهایی که می‌توانید برای آسانسور استفاده کنید، باید به موتور گیرلس یا همان موتورهای بدون گیربکس اشاره کرد. در این موتورها از هیچ‌گونه قطعه‌ای برای گیربکس استفاده نشده و انتقال قدرت در آن‌ها به‌صورت مستقیم با استفاده از روتور انجام می‌گیرد.
در این مدل از موتور آسانسور از جریان AC جهت کنترل ولتاژ استفاده می‌شود. کنترل ولتاژ در این مدل انجام شده و سپس دور موتور افزایش یا کاهش پیدا می‌کند. در برخی از مدل‌های آن نیز سرعت به‌صورت یکسان بوده و قابلیت کنترل را به شما ارائه نمی‌دهد. البته هرکدام از این موارد کاربردهای خاص خود را دارا هستند.

امکانات موتورهای گیرلس

موضوع بسیار مهمی که هرکسی قبل‌از خرید موتور گیرلس ماتو درایو یا هر مدل دیگری از این دستگاه بررسی می‌کند، امکاناتی است که در آن وجود دارند. این مدل از امکانات ویژه‌ای برخوردار بوده و می‌تواند در شرایط مختلف موارد زیادی از آن‌ها را به شما ارائه دهد. از مهم‌ترین این ویژگی‌ها باید به موارد زیر اشاره کرد:
•    قابلیت نصب درون چاله یا چاه آسانسور بدون نیاز به موتورخانه
•    وزن بسیار کمتر نسبت به مدل‌های گیربکس‌دار
•    قیمت مناسب‌تر
•    ابعاد کوچک و مناسب برای هر محیط
•    امکان کنترل کامل ازطریق تابلو فرمان
•    نویز کمتر نسبت به مدل‌های گیربکسی
•    راندمان انرژی بالاتر و تولید انرژی بیشتر

چه مدل‌هایی از موتور گیرلس وجود دارد؟

سوالی که بسیاری از کاربران دررابطه‌با موتور آسانسور گیرلس پرسیده‌اند این است که چه مدل‌هایی از این دستگاه وجود دارند؟ در پاسخ باید گفت که مدل‌های این دستگاه شامل 2 مدل دیسکی و درامی هستند. هرکدام مزایا و معایب خاص خود را داشته و می‌توانند در شرایط گوناگونی استفاده شوند.
مدل‌های درامی را با نام مدل‌های بشکه‌ای نیز می‌شناسند. نسخه‌های پرتوان از این مدل باید در موتورخانه نصب شده و قدرت بالایی را برای تحمل وزن دارند. ازطرف‌دیگر مدل‌های دیسکی یا همان تخت می‌توانند در هرجایی نصب شوند که این موضوع را مدیون اشغال فضای کم خود هستند.

اجزای تشکیل‌دهنده موتورهای گیرلس

 برای اینکه بتوانید بیشتر با موتور گیرلس آشنا شده و نسبت به خرید مدل‌های مختلف آن اقدام کنید، بهتر است قبل‌از هر کاری با اجزای تشکیل‌دهنده مختلف این دستگاه آشنایی پیدا کنید. این دستگاه از موارد بسیار زیادی برخوردار است. از مهم‌ترین قطعات تشکیل‌دهنده این موتور باید به موارد زیر اشاره کرد:
•    بدنه استاتور
•    ترمزهای آسانسور
•    ورق‌های استاتور
•    سیم‌پیچی استاتور
•    روتور نصب‌شده به‌همراه مگنت
•    انکودر برای کنترل وضعیت و سرعت موتور
•    فلکه کشش به جهت کشش کابل‌های آسانسور

آیا استفاده از موتورهای گیرلس نیازمند موتورخانه است؟

موضوعی که برای خرید و استفاده از انواع موتور آسانسور وجود دارد، نیازمندی آن‌ها به موتورخانه است. شما باید قبل‌از خرید یک مدل، شرایط خود را بررسی کنید. اگر مدلی نیازمند موتورخانه باشد، نمی‌توان آن را در چاه آسانسور نصب کرد.
خوشبختانه چنین مشکلی در مدل‌های گیرلس از بین رفته است. در موتور گیرلس ماتو درایو به‌دلیل کم‌بودن ابعاد و وزن سبک، همچنین عدم وجود نویز زیاد، نیازی به نصب در موتورخانه ندارید. البته برخی از مدل‌های پرتوان و صنعتی این دستگاه که وزن بسیار بالایی را تحمل می‌کنند قطعا نیازمند موتورخانه خواهند بود.
مصرف انرژی در موتورهای Gearless
همان‌طور که می‌دانید موتور آسانسور به‌جای استفاده از سوخت‌های فسیلی، از انرژی الکتریکی برای کار استفاده می‌کند. در واقع این موتورها را با نام الکتروموتور نیز می‌شناسند. در موتور گیرلس ماتو درایو یا برندهای دیگر، شاهد مصرف برق بسیار کمتری هستیم.
این موضوع علاوه‌بر قدرت و سرعت بیشتر نسبت به مدل‌های گیربکس‌دار باعث شده تا خرید این مدل برای بسیاری از افراد مهم‌ترین بخش به‌حساب بیاید. در این موتور راندمان انرژی بسیار بالا بوده و به چیزی حدود 90 درصد می‌رسد؛ به همین دلیل کمترین میزان مصرف برق در آن وجود دارد.

نکاتی برای خرید موتورهای گیرلس

حال که با تمامی ویژگی‌ها و نکات موتورهای گیرلس آشنا شدیم، بهتر است نکاتی را برای خرید آن به شما ارائه دهیم. قبل‌از اینکه مدل‌هایی از این دستگاه را برای آسانسور محیط تهیه کنید، باید مواردی را بررسی کنید که هم در قیمت و هم در عملکرد آن تأثیر دارند. از مهم‌ترین این نکات باید به موارد زیر اشاره کرد:
•    نویز بسیار کم دستگاه در کنار قدرت بالا
•    تهیه توان مناسب نسبت به ظرفیت و سرعت مورد نیاز آسانسور
•    نیازمند استفاده از موتورخانه یا قابل ‌نصب در چاله آسانسور

 

چه برندهایی موتور گیرلس تولید می‌کنند؟

سوالی که شاید در ذهن شما نیز ایجاد شده باشد این است که چه برندهایی موتورهای گیرلس را تولید می‌کنند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که اکثر شرکت‌های تولیدکننده موتور آسانسور، این محصول را نیز تولید کرده و راهی بازار می‌کنند.
یکی از بهترین این برندها، برند ماتو درایو چین است. موتور گیرلس ماتو درایو چین کیفیت بسیار بالایی داشته و در عین ‌حال قیمتی مناسب نیز برای محصولات خود قرار داده است. برندهای دیگری نیز وجود دارند؛ مانند برند زیلابگ آلمان، برند سیتور، برند امگا و برند بهران.

جمع‌بندی
شاید برایتان سوال باشد که موتور گیرلس چیست؟ یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید زمان خرید موتور آسانسور به آن دقت کنید، خرید کم‌صداترین و پرقدرت‌ترین مدل این دستگاه است؛ تمامی این ویژگی‌ها در موتورهای گیرلس وجود دارند. شما می‌توانید با خرید این موتور از برندهای مختلف ایرانی و خارجی مانند بهران و ماتو درایو این ویژگی‌ها را دریافت کنید.
باید گفت که این موتورها مزایای بسیار زیادی نسبت به مدل‌های گیربکسی داشته و به همین دلیل فروش بیشتری را نسبت به آن‌ها دارند. شما باید نسبت به نیاز خود یکی از این مدل‌ها را تهیه کنید. به همین دلیل شرکت بازرگانی آریا انواع مدل‌های این محصول را با بهترین قیمت برای شما وارد کرده است.