موتور آسانسور چیست؟

آریا تریدینگ

موتور آسانسور چیست؟

۱۴۰۲/۰۳/۲۸

موتور آسانسور چیست؟

قطعا وقتی در مورد وسایلی مانند ماشین ها صحبت می کنیم مهم ترین بخش در آن ها موتور است. به راحتی می توانیم بگوییم موتور برای آسانسور مانند قلب است برای انسان ها. لذا این موتور آسانسور است که نیروی مورد نیاز برای جابجایی کابین آسانسور را فراهم می کند. موتورهای آسانسور مرغوب و درجه یک باعث ایجاد کیفیت حرکت مطلوب تر و دوام طولانی تر می شوند و همچنین در زمان خطرات احتمالی مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند. در این مقاله از آریا تریدینگ قصد داریم تا در این رباطه با شما به طور مفصل صحبت کنیم با ما همراه باشید.

موتور آسانسور | اریا تریدینگ

 

انواع موتور آسانسور

موتور آسانسور گیرلس

موتور آسانسور گیربکس

موتور آسانسور هیدرولیک

موتور آسانسور گیرلس

این موتور جدید ترین تکنولوژی در صنعت آسانسور به حساب می آید. و امکان نصب این موتور در چاه آسانسور وجود دارد.  با استفاده از این مدل ها، موتور خانه از بالای چاه آسانسور حذف شده، هزینه های ساختمان کاهش می یابد و امکان توقف در پشت بام به سهولت میسر می گردد.

موتور آسانسور | آریا تریدینگ

 

موتور آسانسور گیربکس

این موتور از قدیمی ترین موتور ها در صنعت آسانسور است. از طرفی این نوع مووتور در ایران کاربرد زیادی دارد علت هم این است که قیمت آن نسبت به بقیه موتور ها ارزان تر است. در صورتی که نیروی محرکه ورودی از الکتروموتور به قرقره کششی از طریق یک چرخ دنده باشد، موتور از نوع گیربکس دار می باشد.

موتور آسانسور هیدرولیک

این مدل موتور به علت نوع طراحی و کارکرد فنی که دارد، از کیفیت بالایی برخوردار است و عمر طولانی نیز دارد. عملکرد خوب و امنیت بالای سیستم هیدرولیک به همراه حرکت روان و نرم باعث شده انتخاب مناسبی برای نصب در ساختمان های کم ارتفاع باشد. با توجه به مصرف پایین تر برق نسبت به آسانسورهای کششی مقرون به صرفه تر می باشند.

موتور آسانسور |آریا تریدینگ

 

 

یک موتور آسانسور خوب چه ویژگی هایی دارد؟

از نگاه فنی در آسانسور مهم ترین و اصلی ترین دستگاهی که ظیفه تحمل وزن و جا به جا کردن افراد را دارد موتور آسانسور می باشد. ظرفیت موتور آسانسور ها را بر اساس تعداد افرادی که قرار است از آن استفاده کنند می سنجند.

قطعات یک موتور آسانسور شامل چه مواردی می باشد؟

قطعات آسانسور را مجموعه ای از اجزای کوچک و بزرگ تشکیل می دهند که هر کدام از نظر ساختار متفاوت هستند و  هر کدام در جایگاه خود نقش مهم و اساسی را ایفا می کنند. بدون موتور آسانسور، حرکت کابین و سایر بخش ها امکان پذیر نیست. اهمیت قطعات ریز و درشت موتور آسانسور به اندازه ای است که اگر حتی کوچک ترین عیب یا نقص در آنها به وجود بیاید، بر روی عملکرد کل موتور تاثیر دارد؛ و به این ترتیب آسانسور با مشکل مواجه خواهد شد.

موتور آسانسور | آریا تریدینگ

 

پوسته موتور آسانسور

این بخش ویژگی های مختلفی را دارد برای مثال می توان گفت که اغلب از جنس آلو مینیوم است و ظاهر و ساختار جمع و جوری دارد. نمونه هایی وجود دارند که از کیفیت بالایی برخوردار هستند و سر و صدا ندارند.

شفت موتور آسانسور

این عضو در چاه قرار دارد و به کابین این اجازه را می دهد تا به راحتی فاصله بین طبقات را طی کند.

بلرینگ موتور آسانسور

بلبرینگ آسانسور، اغلب در آسانسور های کششی، مخصوصا در نمونه بدون دنده (گیرلس) استفاده می شود. به طور کلی توانایی حمل بار شعاعی و همچنین بار محوری متوسط را دارد و در هر دو موردی که ذکر شد، به خوبی عمل می کند. دارای ضریب اصطکاک کمتری است و با ساختار خود، به حرکت بهتر آسانسور کمک می کند.

هسته موتور

این قطعه در اتاق یا بالابر نصب می شود، معمولا در بالای ساختمان یا داخل یالابر و در واحد برق قرار می گیرد. هسته موتور با حالت مغناطیسی دائمی که می گیرد شیار را مستقیما توسط موتور اصلی و بدون دنده هدایت می کند.

موتور آسانسور | آریا تریدینگ

سیم پیچ

در میان اجزای موتور آسانسور، استاتور اغلب در قسمتی که به بدنه موتور متصل است، نصب می شود. فضای ایجاد شده بین قسمتی که نصب شده است و استاتور ممکن است با یک ماده پرکننده رسانای حرارتی برای هدایت گرما به طور کامل پر شود. این ماده پر کننده ممکن است گاهی فراتر از آن قسمت نیز برود تا نصب آن محکم تر شود و رسانای بهتری برای گرما باشد.

فلکه کششی

از فلکه برای انتقال قدرت و حرکت سیم بکسل استقاده می شود. این بخش جهت سیم بکسل را هدایت می کند و تغییر می دهد. این فلکه ساختار قرقره ای دارد و نقش مهمی در کاهش دادن انرژی قرقره اصلی ایفا می کند.

سیستم ترمز

این بخش امینت آسانسور را به عهده دارد، وقتی که کابین شما می ایستد موتور کششی آسانسور و سیم پیچ در آهنربای الکترومغناطیسی، قدرت خود را از دست می دهند و در نتیجه نیروی مغناطیسی در هسته الکترومغناطیسی به سرعت ناپدید می شود. سپس روتور یا هسته، توسط فنر ترمز، مجددا تنظیم می شود و موجب ایستادن کابین می شود و در هنگام قطعی برق هم ترمز باید قابلیت نگه داشتن کابین را داشته باشد و سریعا آن را به حالت اولیه خود بازگرداند.

موتور آسانسور  | آریا تریدینگ

 

انکودر

یکی دیگر از قطعاتی که نقش تامین کننده امیت را به عهده دارد انکودر است در واقع این قطعه قدرت کنترل دقیق آسانسور و اندازه گیری سرعت آن را یاجاد می کند. جهت اطمینان حاصل کردن از ایمنی مسافران، بهتر است انکودر با توجه به استاندارد های هر منطقه ای نصب گردد. این قسمت از موتور آسانسور موجب بهینه سازی کارآیی درایو آسانسور می شود و در نتیجه انرژی و هزینه کم تری را به ارمغان می آورد.

جمع بندی

این روز ها در تمامی ساختمان ها برای جابجایی افراد و بار ها از آسانسور برای استفاده می شود. موتور آسانسور مهم ترین بخش آن است و همچنین موتور انواع مختلفی دارد که پیش تر در مورد آن ها توضیحاتی ارائه دادیم. برای اینکه بتوانید یک موتور مناسب برای آسانسور تهیه کنید باید امنیت و کیفیت موتور را با دقت بالایی بررسی کنید. شما برای دریفات مشاوره می توانید با کارشناسان آریا تریدینگ تماس حاصل فرمایید. تا شما را در خرید یک یک موتور خوب راهنمایی کنند.